TOP10 popełnianych błędów przy tworzeniu stron

1. Brak łatwego dostępu do danych kontaktowych

Jeżeli sprzedajesz usługi lub produkty musisz umożliwić łatwe skontaktowanie się z Tobą. Najprostszą metodą jest zainstalowanie linku „Skontaktuj się z nami” który widoczny będzie na każdej podstronie. Nawet jeżeli odzew nie jest za duży – daje to poczucie komfortu tym którzy powoli zastanawiają się nad skontaktowaniem się z Tobą.

2. Pliki PDF do czytania online

Użytkownicy nienawidzą mieć do czynienia z plikami PDF podczas przeglądania stron. Nawet zwykłe czynności jak drukowanie czy zapisywanie dokumentów są wówczas utrudnione bowiem standardowe przeglądarki nie do końca radzą sobie z plikami pdf.
Co więcej PDFy są cięższe do nawigowania. Polecamy zatem przekonwertować informacje które potrzebujemy przeglądać na stronach www.

3. Ciężko skanowalny dla oczu tekst

Ściana tekstu jest czymś co odstrasza każdego. Ponieważ rozdzielczość monitorów jest dużo mniejsza od tekstu drukowanego – rzadko kto jest w stanie czytać duże ilości tekstu.
Stosuj więc: pogrubienia, powiększenia, tytuły, krótkie paragrafy, podkreślenia, wypunktowania.

4. Otwieranie w nowym oknie

Otwieranie nowych podstron w nowym ekranie działa odstraszająco dlatego nie zaśmiecajmy nowymi popupami, reklamami.
Ponieważ przeglądarki wyposażone są w przycisk „WSTECZ” nie ma już strachu, że user ucieknie z naszej strony i nigdy nie wróci.
Część użytkowników nawet nie zdaje sobie sprawy, że nowa karta została otworzona – zwłaszcza gdy używają małych monitorów.
Zapamiętajcie – przeciętny użytkownik nie cierpi pop-upów. Gdy chcą aby link otworzył się w nowym oknie – sami wybiorą „otwórz w nowym oknie”

5. Używanie ramek

Dzielenie strony ramkami już dawno odeszło do lamusa. Nie dość że utrudnia to nawigację „DALEJ/WSTECZ”, przestają działać url’e jak i powstają nowe problemy przy drukowaniu.
Pojawia się również pytanie wśród użytkowników – co się stanie gdy kliknę w dany link.

6. Złożone linki

Nie zawsze odwiedzający ma możliwość kliknięcia w link. Z tego względu należy stosować najbardziej przyjazne jak to możliwe adresy url.
Ma to również swoje przełożenie na SEO – gdy url zawiera w sobie frazę na której nam zależy – podnosi to nasze szanse na wyższe pozycje.
Wesprzyjmy więc jak to możliwe stosując przyjazne linki bez znaków specjalnych, a słowa oddzielajmy znakiem „-” od siebie.

7. Przeterminowane informacje

Nie ma chyba nic gorszego niż dezinformacja tam gdzie ceny powinny być aktualne, menu identyczne jakie aktualnie obowiązuje, a dane teleadresowe prawdziwe.
Jeżeli istnieją gdzieś w sieci klony, stare wersje Waszej firmowej strony – zamknijcie lub zaktualizujcie ją jak najszybciej to możliwe. Po co siać zamęt?

8. Nie działające linki 404

Po stworzeniu strony warto przetestować ją jednym ze znanych online skanerów. W przypadku bardziej rozbudowanych serwisów zaleca się robić ten zabieg cyklicznie. Polecamy również zawiesić przycisk „Skontaktuj się z Webmasterem” np. w stopce aby użytkownicy mogli szybko zgłosić problem.

9. Zbyt bogata kolorystyka i wielorakość czcionek

Topografia jest ważną częścią każdego projektu.
Nie ma chyba nic bardziej przyjemnego dla oczu niż jednolity, spójny wygląd. Problemem początkujących twórców, którzy zachwyceni są setką czcionek pod ręką + kilkadziesiąt kolorów często ponoszą się fantazji. Użyj dwóch lub trzech czcionek i kolorów na stronie, maksymalnie. Zbuduje to obraz solidności i stabilności. Warto również upewnić się, że czcionki i kolory wyglądają dobrze na wszystkich możliwych urządzeniach.

10. Zbyt długie ładowanie

Ostatnie badania Akamai Technologies pokazały, że kupujący online czekają zaledwie 4 sekundy na załadowanie się strony. Jeżeli to nie nastąpi – wycofują się i szukają gdzie indziej. Jeżeli Twoja strona ma gorszy wynik – przemyśl optymalizację i szukaj co jeszcze można zrobić. Duże grafiki parallax, duża liczba połączeń z serwerem i skrypty często spowalniają całą pracę.

superuser